• Nasze rekomendacje
  •  
    UWAGA!
    JEŻELI JESTEŚ ZAREJESTROWANYM UŻYTKOWNIKIEM I MASZ PROBLEM Z LOGOWANIEM, NAPISZ NAM O TYM W MAILU.
    admin@osme-pietro.pl
    PODAJĄC W TYTULE "PROBLEM Z LOGOWANIEM"
     
  • Słup ogłoszeniowy
  •  
    Demokracja jest wtedy, gdy dwa wilki i owca głosują, co zjeść na obiad.
    Wolność jest wtedy, gdy uzbrojona po zęby owca może bronić się przed demokratycznie podjętą decyzją.

    Benjamin Franklin

    UWAGA!
    KONKURS NA TEKST DISCO POLO ROZSTRZYGNIĘTY!

    Jeżeli tylko będziecie zainteresowani, idea konkursów powróci na stałe.
    A oto wyniki



    JAK SIĘ PORUSZAĆ POMIĘDZY FORAMI? O tym dowiesz się stąd.
     

Przypadki

ODPOWIEDZ
Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
Agnieszka R.
Posty: 911
Rejestracja: 28 maja 2018, 13:09

Przypadki

#1 Post autor: Agnieszka R. » 08 kwie 2019, 06:51

Er cierpi na niedostatek ubrań.
Er ma siostrę, która czasem daje ubrania.
Jego była żona przez cale życie lubiła się bujać.
Bujała się na przyczepie pełnej kartofli, gdy z pola z ojcem wracała.
Na rozhuśtanych wiatrem gałęziach jesionu, śliw i gruszy.
Bujała się w ogrodzie na płatkach kwiatów, krzewach oprószonych kolorami.
Teraz też się buja.... w kolebce.
Er znalazł przypadkiem czarną szmatę w pokoju i zastanawia się kto podrzucił.
Pasuje idealnie, jakby ją miał od dawna - wyciska soki, rwie naskórek, owija się wokół kostek.
Czarny kawałek wystaje też z kołyski. Er podchodzi. Buju, buj - mówi. Buja.

*

Emily bujała się w dzieciństwie podczas snu.
Dziś jest stewardessą, pracuje w Dubaju. Z jej ust nie schodzi uśmiech.
Emily łapie ciężarny brzuch Europy. Łapie cały świat.

Awatar użytkownika
eka
Posty: 16866
Rejestracja: 30 mar 2014, 10:59

Przypadki

#2 Post autor: eka » 10 kwie 2019, 16:32

Zaledwie w jednym wypowiedzeniu napomknienie o siostrze Er - zastanawiające. Siostra daje ubrania. Ubrania mogą być metaforą bezpieczeństwa, statusu materialnego, podejmowanych celów.
Po ubraniach należy skupić uwagę na możliwych znaczeniach czasownika: bujać. On jest dominantą w tekście. Zbiera wiele sensów. Bujanie byłej żony Er jest nie wprost, ale wyraźnie, krytykowane przez podmiot wiersza. Może owo bujanie oznaczać: kłamstwa, niefrasobliwość życia a nawet chorobę psychiczną byłej żony, bądź jej totalną infantylność. Konsekwencje tych zachowań nadal spadają na byłego męża.

Charakterystyce (dalej w kontekście - bujania - ale już w znaczeniu mocno optymistycznym ) poddawana jest bliżej niesprecyzowana Emily.
Ostatnia metafora tego interesującego wiersza jest kapitalna, aż się uśmiechnęłam:
Agnieszka R. pisze:
08 kwie 2019, 06:51
Emily łapie ciężarny brzuch Europy. Łapie cały świat.
I jeszcze mi teraz jeden motyw się pojawił: macierzyństwo. Jego brak w życiu obu pań: Byłej Er i Emily. Jak nie poradziła się sobie pierwsza i znalazła rekompensatę - druga informuje ten niebanalny, zmetaforyzowany wiersz.

:kofe:

Marcin Sztelak
Posty: 5184
Rejestracja: 21 lis 2011, 12:02

Przypadki

#3 Post autor: Marcin Sztelak » 11 kwie 2019, 18:42

Wiersz to właściwie jedna, duża bardzo dobra metafora. I wspaniała puenta.

Pozdrawiam.

Awatar użytkownika
Agnieszka R.
Posty: 911
Rejestracja: 28 maja 2018, 13:09

Przypadki

#4 Post autor: Agnieszka R. » 12 kwie 2019, 09:37

No nie wiem, co powiedzieć, może powiem tak po prostu. Dziękuję bardzo! :)

ODPOWIEDZ

Wróć do „WIERSZE BIAŁE I WOLNE”