• Nasze rekomendacje
  •  
    UWAGA!
    JEŻELI JESTEŚ ZAREJESTROWANYM UŻYTKOWNIKIEM I MASZ PROBLEM Z LOGOWANIEM, NAPISZ NAM O TYM W MAILU.
    admin@osme-pietro.pl
    PODAJĄC W TYTULE "PROBLEM Z LOGOWANIEM"
     
  • Słup ogłoszeniowy
  •  
    Demokracja jest wtedy, gdy dwa wilki i owca głosują, co zjeść na obiad.
    Wolność jest wtedy, gdy uzbrojona po zęby owca może bronić się przed demokratycznie podjętą decyzją.

    Benjamin Franklin

    UWAGA!
    KONKURS NA TEKST DISCO POLO ROZSTRZYGNIĘTY!

    Jeżeli tylko będziecie zainteresowani, idea konkursów powróci na stałe.
    A oto wyniki



    JAK SIĘ PORUSZAĆ POMIĘDZY FORAMI? O tym dowiesz się stąd.
     

Caravaggio

ODPOWIEDZ
Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
biegnąca po fali
Posty: 2518
Rejestracja: 08 kwie 2016, 18:24

Caravaggio

#1 Post autor: biegnąca po fali » 01 mar 2021, 12:28

tyle świętych twarzy
i twoja nieświęta
dłoń skora do bijatyk 
prowadziła przez płótna wybranych

czy nie mieliby ci za złe 
muz z których czerpałeś
pospołu z innymi mężczyznami

czy ja nie mam

Maryi z Dzieciątkiem na biodrze
tak prostej
jak prosta była pozująca dziewczyna 

albo pędzla którym kolejny raz
wpychałeś Tomaszowy palec
w otwarty bok Jezusa


dróg i bezdroży 
na których wcześniej zapada mrok
spada z konia
gdy akurat skupiasz się na świetle 
i przeszłość
dopóki widać ślady

AS...


za zamknięciem powiek wolność
o której nie umiem myśleć

witka

Awatar użytkownika
eka
Posty: 16787
Rejestracja: 30 mar 2014, 10:59

Caravaggio

#2 Post autor: eka » 01 mar 2021, 18:50

Jejku, znowu Caravaggio, przed chwilą czytałam wiersz regularny Jemu poświęcony.
biegnąca po fali pisze:
01 mar 2021, 12:28
tyle świętych twarzy
i twoja nieświęta
dłoń skora do bijatyk
prowadziła przez płótna wybranych
Super ujęta wątpliwość, zdziwienie etyczne. No ale Jezus na krzyżu łotrowi wiszącemu obok, zapewnił miejsce przy Ojcu.
biegnąca po fali pisze:
01 mar 2021, 12:28
czy nie mieliby ci za złe
muz z których czerpałeś
pospołu z innymi mężczyznami
Jezus z Marii Magdaleny wygnał duchy grzechów nieczystych... inną jawnogrzesznicę ocalił od ukamienowania.
biegnąca po fali pisze:
01 mar 2021, 12:28
czy ja nie mam

Maryi z Dzieciątkiem na biodrze
tak prostej
jak prosta była pozująca dziewczyna

albo pędzla którym kolejny raz
wpychałeś Tomaszowy palec
w otwarty bok Jezusa
Czy podmiotka nie ma za złe? Rozumiem, że mieszania sacrum z profanum przez artystę, tak?
biegnąca po fali pisze:
01 mar 2021, 12:28
dróg i bezdroży
na których wcześniej zapada mrok
spada z konia
gdy akurat skupiasz się na świetle
A ten upadek z konia jest powiązany z biografią malarza? Czy mrok spada z konia? Coś mi tu... chodzi o to, że skupianie się na Świetle niszczy mrok bezdroży (błądzenia w grzechach)?
:myśli:

Interesujący, refleksyjny wiersz, Ewo.

:kofe:

Marcin Sztelak
Posty: 5184
Rejestracja: 21 lis 2011, 12:02

Caravaggio

#3 Post autor: Marcin Sztelak » 02 mar 2021, 22:01

Interesujący wiersz, chociaż zastanawiam się czy nie byłby lepszy bez ostatniej zwrotki...
Pozdrawiam.

AS...
Posty: 1266
Rejestracja: 07 lis 2011, 22:57

Caravaggio

#4 Post autor: AS... » 03 mar 2021, 08:58

eka pisze:
01 mar 2021, 18:50
Jejku, znowu Caravaggio, przed chwilą czytałam wiersz regularny Jemu poświęcony.
a więc przezacna Eko opowiem Ci dowcip;
dwie - powiedzmy lekko wiekowe panie - rozmawiają przy porannej kawie;
w pewnym momencie jedna pyta drugiej:
- ile lat ma twoja sąsiadka?
- nie wiem - pada odpowiedź - ale świeczki na jej urodzinowym torcie
kosztowały więcej niż tort...
Caravaggio obchodzi w tym roku 450-te urodziny :)

Awatar użytkownika
eka
Posty: 16787
Rejestracja: 30 mar 2014, 10:59

Caravaggio

#5 Post autor: eka » 03 mar 2021, 13:30

Mistrzu, AS...ie Szanowny, posypuję głowę popiołem, ba, nie zamierzam być babinką nieinteresującą się całym spektrum wieku innych, w żadnym wypadku, bo to wręcz skandal! AL nie usprawiedliwia tego nawet, tragedia a nawet gorzej. :((
Nadrabiam. I z nadzieją, że się przyda... wklejam. Bo gdybyś Ewuniu, chciała w przyszłości uczcić wierszem mniej lub bardziej okrągłą rocznicę urodzin/zgonów – co prawda nie malarzy a tylko literatów/literatek – przypomnę, że w tym roku mija:
– 100. rocznica urodzin Lema,
– 200. rocznica śmierci Norwida.
A poniżej wykaz literackich rocznic w pierwszym półroczu 2021:

Paul Verlaine (ur. 30 marca 1844 w Metzu, zm. 8 stycznia 1896 w Paryżu) –jeden z największych i najbardziej uznanych poetów francuskich. Zaliczany do grona poetów wyklętych. Przedstawiciel impresjonizmu w literaturze. 125. rocznica śmierci.

James Augustine Aloysius Joyce (irl. Séamus Seoige; ur. 2 lutego 1882 w Dublinie, zm. 13 stycznia 1941 r. w Zurychu) – irlandzki pisarz tworzący w języku angielskim, jeden z najwybitniejszych pisarzy XX wieku. Główne dzieło "Ulisses". 80. rocznica śmierci.

Hugh John Lofting (ur. 14 stycznia 1886 w Maidenhead, Berkshire w Anglii, zm. 26 września 1947 w Topanga w Kalifornii) – brytyjski autor literatury dziecięcej, znany głównie jako twórca cyklu książek o rozumiejącym mowę zwierząt doktorze Dolittle. 135. rocznica urodzin.

Joseph Rudyard Kipling (ur. 30 grudnia 1865 w Bombaju, zm. 18 stycznia 1936 w Londynie) – angielski prozaik i poeta. Zdobył światową popularność wierszami o brytyjskich żołnierzach służących w koloniach oraz przygodowymi opowieściami zaliczanymi do klasyki literatury młodzieżowej. W roku 1907 został wyróżniony literacką Nagrodą Nobla. 85. rocznica śmierci.

Krzysztof Kamil Baczyński (ur. 22 stycznia 1921 w Warszawie, zm. 4 sierpnia 1944 w Warszawie) – polski poeta czasu wojny, podchorąży Armii Krajowej, podharcmistrz Szarych Szeregów. Zginął w czasie powstania warszawskiego jako żołnierz batalionu „Parasol” Armii Krajowej. 80. rocznica urodzin.

Tony Halik, właściwie Mieczysław Sędzimir Antoni Halik (ur. 24 stycznia 1921 w Toruniu, zm. 23 maja 1998 w Warszawie) – polski podróżnik, dziennikarz, pisarz, operator filmowy, fotograf, autor programów telewizyjnych o tematyce podróżniczej (z partnerką Elżbietą Dzikowską). 100. rocznica urodzin.

Fiodor Michajłowicz Dostojewski (ur. 30 października?/11 listopada 1821 w Moskwie, zm. 28 stycznia?/9 lutego 1881 w Petersburgu) – rosyjski pisarz i myśliciel. Jeden z najbardziej wpływowych powieściopisarzy literatury rosyjskiej i światowej. 140. rocznica śmierci.

A.A. Milne, właśc. Alan Alexander Milne (ur. 18 stycznia 1882 w Londynie, zm. 31 stycznia 1956 w Hartfield) – brytyjski pisarz, autor książek dla dzieci Kubuś Puchatek (1926) oraz Chatka Puchatka (1928). 65. rocznica śmierci.

Seweryna Szmaglewska-Wiśniewska (ur. 11 lutego 1916 w Przygłowie koło Piotrkowa Trybunalskiego, zm. 7 lipca 1992 w Warszawie) – pisarka polska, prozaik. Ważne dzieła: "Dymy nad Birkenau", "Czarne Stopy". 105. rocznica urodzin.

:) Kazimierz Wierzyński (ur. 27 sierpnia 1894 w Drohobyczu, zm. 13 lutego 1969 w Londynie) – polski poeta, prozaik, eseista. Zdobywca złotego medalu w konkursie literackim IX Letnich Igrzysk Olimpijskich w Amsterdamie w 1928. Współtwórca grupy poetyckiej Skamander. 52. rocznica śmierci.

André Paul Guillaume Gide (ur. 22 listopada 1869 w Paryżu, zm. 19 lutego 1951 tamże) – francuski prozaik; laureat Nagrody Nobla w dziedzinie literatury(1947). Najważniejszymi dziełami w jego twórczości są "Lochy Watykanu" (1914), "Immoralista" (1902), "Fałszerze" (1925) i "Dziennik" (1939–1950). 70. rocznica śmierci.

Anna Achmatowa - właściwie Anna Andriejewna Gorienko (ur. 11 czerwca?/23 czerwca 1889 w Odessie, zm. 5 marca 1966 w Domodiedowie) – jedna z najwybitniejszych rosyjskich poetek XX wieku, czołowa przedstawicielka modernizmu i akmeizmu. 55. rocznica śmierci.

Julian Przyboś (ur. 5 marca 1901 w Gwoźnicy Dolnej, zm. 6 października 1970 w Warszawie) – polski poeta, eseista i tłumacz. 120. rocznica urodzin.

Stefan Kisielewski (ur. 7 marca 1911 w Warszawie, zm. 27 września 1991 tamże) – polski prozaik, publicysta, kompozytor, krytyk muzyczny, pedagog, poseł na Sejm PRL II i III kadencji z ramienia Znaku, członek założyciel Unii Polityki Realnej. Od 1990 przyznawana jest Nagroda Kisiela. W 2015 została powołana Fundacja im. Stefana Kisielewskiego. 110. rocznica urodzin.

Sherwood Anderson (ur. 13 września 1876 w Camden w stanie Ohio, zm. 8 marca 1941 w Colón w Panamie) – amerykański pisarz, znany najbardziej ze zbioru opowiadań "Miasteczko Winesburg".80. rocznica śmierci.

Ignacy Błażej Franciszek Krasicki herbu Rogala (ur. 3 lutego 1735 w Dubiecku, zm. 14 marca 1801 w Berlinie) – biskup warmiński od 1767, arcybiskup gnieźnieński od 1795, poeta, prozaik, publicysta i encyklopedysta. 220. rocznica śmierci.

Jerzy Krzysztoń (ur. 23 marca 1931 w Lublinie, zm. 16 maja 1982 w Warszawie) –polski prozaik, dramaturg, reportażysta i tłumacz. Autor m.in. powieści "Kamienne niebo", "Wielbłąd na stepie", "Obłęd", "Krzyż Południa". 90. rocznica urodzin.

Mario Vargas Llosa (właśc. Jorge Mario Pedro Vargas Llosa Marqués de Vargas Llosa; ur. 28 marca 1936 w Arequipie) – peruwiański pisarz, dziennikarz, myśliciel, polityk. Laureat Nagrody Nobla w dziedzinie literatury w 2010. 85. rocznica urodzin.

Adeline Virginia Woolf z domu Stephen (ur. 25 stycznia 1882 w Londynie, zm. 28 marca 1941 w Rodmell) – angielska pisarka i feministka, uważana za jedną z czołowych postaci literatury modernistycznej XX wieku.Ważne dzieła: "Pani Dalloway", "Orlando", "Fale", "Lata". 80. rocznica śmierci.

Henry Graham Greene (ur. 2 października 1904 w Berkhamsted, zm. 3 kwietnia 1991 w Vevey) – angielski powieściopisarz i dramaturg. Autor powieści psychologicznych, często z sensacyjną akcją wykorzystywaną dla ukazania problematyki etyczno-religijnej. Zaliczany jest do twórców o światopoglądzie katolickim. Pracował także jako dziennikarz i krytyk. 30. rocznica śmierci.

Václav Čtvrtek, właśc. Václav Cafourek (ur. 4 kwietnia 1911 w Pradze, zm. 6 listopada 1976 tamże) – czeski pisarz, autor dobranocek i książek dla dzieci. Dzieciństwo spędził w Jičínie, gdzie później osadził swojego najbardziej znanego bohatera, rozbójnika Rumcajsa. Autor "Opowieści z mchu i paproci Żwirka i Muchomorka". 110. rocznica urodzin.

Marian Hemar, urodzony jako Jan Marian Hescheles (ur. 6 kwietnia 1901 we Lwowie,zm. 11 lutego 1972 w Dorking) – polski poeta, satyryk, komediopisarz, dramaturg, tłumacz poezji, autor tekstów piosenek. Marian Hemar był autorem tekstów ponad dwóch tysięcy piosenek, m.in. takich szlagierów jak "Kiedy znów zakwitną białe bzy", "Czy pani Marta jest grzechu warta", "Ten wąsik", "Nikt, tylko ty", "Może kiedyś innym razem", "Upić się warto", "Jest jedna, jedyna". 120. rocznica urodzin.

Charles Pierre Baudelaire (ur. 9 kwietnia 1821 w Paryżu, zm. 31 sierpnia 1867 tamże) – poeta i krytyk francuski, parnasista zaliczany do grona tzw. „poetów przeklętych”. Prekursor symbolizmu i dekadentyzmu. 200. rocznica urodzin.

Samuel Barclay Beckett (ur. 13 kwietnia lub 13 maja 1906] w Foxrock, zm. 22 grudnia 1989 w Paryżu) – irlandzki dramaturg, prozaik i eseista, tworzący początkowo w języku angielskim, a od 1945 – francuskim. Jeden z twórców teatru absurdu. 115. rocznica urodzin.

Stanisław Franciszek Wincenty Rudolf Jachowicz (ur. 17 kwietnia 1796 w Dzikowie (dzielnicy Tarnobrzega), zm. 24 grudnia 1857 w Warszawie) – polski poeta, pedagog, działacz charytatywny, czołowy bajkopisarz polski. 225. rocznica urodzin.

Charlotte Brontë (ur. 21 kwietnia 1816 w Thornton, zm. 31 marca 1855 w Haworth) – angielska powieściopisarka i poetka, najstarsza spośród trzech sióstr Brontë, których powieści zaliczane są do klasyki literatury angielskiej. 205. rocznica urodzin.

Miguel de Cervantes y Saavedra (ur. 29 września 1547 w Alcalá de Henares, zm. 23 kwietnia 1616 w Madrycie) – renesansowy pisarz hiszpański, najlepiej znany jako autor powieści "Przemyślny szlachcic Don Kichote z Manczy". 405. rocznica śmierci.

Daniel Defoe (właściwie Daniel Foe, urodził się 13 września 1660,a zmarł 24 kwietnia 1731) – pisarz angielski, prekursor powieści przygodowej.Autor m.in. "Przypadków Robinsona Cruzoe". 290. rocznica śmierci.

Antoni Malczewski herbu Abdank, właśc. Tarnawa (ur. 3 czerwca 1793 w Warszawie lub w Kniahininie na Wołyniu, zm. 2 maja 1826 w Warszawie)– polski poeta, prekursor romantyzmu, alpinista (pierwszy zdobywca Aiguille du Midi). Autor powieści poetyckiej pt."Maria".195. rocznica śmierci.

Jerzy Nikodem Kosiński, urodzony jako Józef Lewinkopf (ur. 14 czerwca 1933 w Łodzi, zm. 3 maja 1991w Nowym Jorku) – polsko-amerykański pisarz pochodzenia żydowskiego, piszący w języku angielskim.Laureat National Book Award (1969) za książkę "Kroki". Za scenariusz do filmu "Wystarczy być", oparty na jego książce, uhonorowany nagrodą BAFTA oraz nominacją do Złotego Globu. 30. rocznica śmierci.

Stanisław Jerzy Lec, pseud. literacki Stach, właśc. baron Stanisław Jerzy de Tusch-Letz (ur. 6 marca 1909 we Lwowie, zm. 7 maja 1966 w Warszawie) – polski poeta, satyryk i aforysta. Ważne dzieła "Myśli nieuczesane". 55. rocznica śmierci.

Don Camilo José Cela, markiz Iria Flavia (ur. 11 maja 1916 w Iria Flavia, zm. 17 stycznia 2002 w Madrycie) – pisarz i arystokrata hiszpański, członek tzw. Pokolenia 1950. Twórca stylu literackiego zwanego tremendyzmem. Laureat Nagrody Nobla w dziedzinie literatury za rok 1989. 105. rocznica urodzin.

Emily Elizabeth Dickinson (ur. 10 grudnia 1830 w Amherst w stanie Massachusetts, zm. 15 maja 1886 tamże) – amerykańska poetka.Uprawiała lirykę medytacyjną. 135. rocznica śmierci.

Rafał Mikołaj Wojaczek (ur. 6 grudnia 1945 w Mikołowie, zm. 11 maja 1971 we Wrocławiu) –polski poeta i prozaik, zaliczany do grona poetów wyklętych. Ważne dzieła: "Sezon", "Nie skończona krucjata", "Inna bajka", "Którego nie było", "Sanatorium", "Nie te czasy. Utwory nieznane". 50. rocznica śmierci.

Max Frisch (ur. 15 maja 1911 w Zurychu, zm. 4 kwietnia 1991 tamże) – szwajcarski architekt, pisarz i dramaturg, członek założyciel „Gruppe Olten” (1970), laureat Neustadt International Prize for Literature (1986). 110. rocznica urodzin.

Henryk Ibsen (ur. 20 marca 1828 w Skien, zm. 23 maja 1906 w Christianii, obecnie Oslo) – dramatopisarz norweski.Autor dramatów m.in. "Podpory społeczeństwa", "Dom lalki", "Upiory", "Dzika kaczka". 115. rocznica śmierci.

Pär Fabian Lagerkvist (ur. 23 maja 1891 w Växjö, zm. 11 lipca 1974 w Lidingö) – prozaik, poeta, dramaturg, eseista i krytyk szwedzki. Laureat Nagrody Nobla w dziedzinie literatury w 1951. Członek Akademii Szwedzkiej. Jego odznaczające się dużą siłą wyrazu utwory sprawiły, że miał znaczący wpływ na literaturę od wczesnych lat 20. XX wieku po późnych lat 70. Najważniejsze dzieła: "Barabasz", "Karzeł", "Kat". 130. rocznica urodzin.

Mikołaj Biernacki (ur. 6 czerwca 1836 w Cyganówce Zielenieckiej na Podolu, zm. 31 sierpnia 1901 we Lwowie) – polski poeta, satyryk, redaktor, współwłaściciel księgarni, wydawca, związany ze środowiskiem galicyjskich demokratów. 185 . rocznica urodzin.

Eliza Orzeszkowa z domu Pawłowska herbu Korwin, primo voto Orzeszko, secundo voto Nahorska (ur. 6 czerwca 1841 w Milkowszczyźnie, zm. 18 maja 1910 w Grodnie) – polska pisarka epoki pozytywizmu, autorka powieści "Nad Niemnem" (1888), nominowana do Nagrody Nobla w dziedzinie literatury w 1905. Jedna z najwybitniejszych powieściopisarek w okresie polskiego pozytywizmu.180. rocznica urodzin.

Jan Lechoń, właśc. Leszek Józef Serafinowicz h. Pobóg (ur. 13 marca 1899 w Warszawie, zm. 8 czerwca 1956 w Nowym Jorku) – polski poeta, prozaik, krytyk literacki i teatralny, współtwórca grupy poetyckiej Skamander, autor dziennika. 65. rocznica śmierci.

George Sand, urodzona jako Amantine Aurore Lucile Dupin primo voto Dudevant (ur. 1 lipca 1804 w Paryżu, zm. 8 czerwca 1876 w Nohant) – francuska pisarka epoki romantyzmu.Ważne dzieła: "Indiana", "Valentine", "Lelia", "Zima na Majorce". 145. rocznica śmierci.

Jorge Francisco Isidoro Luis Borges Acevedo (ur. 24 sierpnia 1899 w Buenos Aires, zm. 14 czerwca 1986 w Genewie) –argentyński pisarz, poeta i eseista. Publikował krótkie eseje, opowiadania i poezję. Jego dzieła stały się obiektem wnikliwych analiz i wieloznacznych interpretacji. 35. rocznica śmierci.

Gilbert Keith Chesterton (ur. 29 maja1874 w Londynie, zm. 14 czerwca 1936 w Beaconsfield) –brytyjski pisarz. Mistrz groteski, paradoksu i humoru absurdalnego.85. rocznica śmierci.


Urszula Kozioł (ur. 20 czerwca 1931 w Rakówce) –polska poetka, pisarka, autorka felietonów i utworów dramatycznych dla dzieci i dorosłych.90. rocznica urodzin.

Henry Rider Haggard (ur. 22 czerwca 1856 w Bradenham, zm. 14 maja 1925 w Londynie) –brytyjski pisarz, autor powieści przygodowych z akcją rozgrywającą się w egzotycznych miejscach, najczęściej w Afryce. Autor m.in. cyklu powieści o Allanie Quatermainie (łącznie 18 tytułów), "Córka Montezumy"i powieść sensacyjno-historyczna "Kleopatra".165. rocznica urodzin.

Czesław Miłosz (ur. 30 czerwca 1911 w Szetejniach, zm. 14 sierpnia 2004 w Krakowie) – polski poeta, prozaik, eseista, historyk literatury, tłumacz, dyplomata; laureat Nagrody Nobla w dziedzinie literatury (1980.110. rocznica urodzin.

Rocznice literackie w drugim półroczu również tu: http://www.bp.ostroleka.pl/pdf/Kalendarium.pdf

Pozdrawiam Was oboje : )

AS...
Posty: 1266
Rejestracja: 07 lis 2011, 22:57

Caravaggio

#6 Post autor: AS... » 03 mar 2021, 14:52

rozumiem, że to zadanie domowe dla Ewy :)
pewnie nie dożyję końca tego wypracowania
ale Ewa uparta jest :)

serdecznie pozdrawiam Was obie
:rosa: :rosa:

Alek Osiński
Posty: 6557
Rejestracja: 01 lis 2011, 23:09

Caravaggio

#7 Post autor: Alek Osiński » 03 mar 2021, 16:48

biegnąca po fali pisze:
01 mar 2021, 12:28
tyle świętych twarzy
i twoja nieświęta
dłoń skora do bijatyk 
prowadziła przez płótna wybranych

czy nie mieliby ci za złe 
muz z których czerpałeś
pospołu z innymi mężczyznami

czy ja nie mam

Maryi z Dzieciątkiem na biodrze
tak prostej
jak prosta była pozująca dziewczyna 

albo pędzla którym kolejny raz
wpychałeś Tomaszowy palec
w otwarty bok Jezusa
Tak wydaje mi się idealny.
Ostatnia psuje trochę efekt

Pozdrawiam

Awatar użytkownika
eka
Posty: 16787
Rejestracja: 30 mar 2014, 10:59

Caravaggio

#8 Post autor: eka » 03 mar 2021, 18:29

AS... pisze:
03 mar 2021, 14:52
rozumiem, że to zadanie domowe dla Ewy :)
pewnie nie dożyję końca tego wypracowania
Czemu miałbyś nie dożyć? To zadanie domowe musi się napisać w ciągu roku, w przyszłym nastąpią już inne rocznice.

A zbiór-wypiska dla mnie. Jeśli znajdę Jej i czyjś wiersz np. poświęcony Różewiczowi czy Miłoszowi - dzięki Twojej wskazówce będę znała genezę tych tekstów : )

Awatar użytkownika
biegnąca po fali
Posty: 2518
Rejestracja: 08 kwie 2016, 18:24

Caravaggio

#9 Post autor: biegnąca po fali » 03 mar 2021, 19:09

Żarty sobie ze mnie robią:(
i przeszłość
dopóki widać ślady

AS...


za zamknięciem powiek wolność
o której nie umiem myśleć

witka

Awatar użytkownika
mirek13
Posty: 1617
Rejestracja: 18 mar 2017, 19:23

Caravaggio

#10 Post autor: mirek13 » 03 mar 2021, 19:49

Najwyraźniej :)))
Nie daj się!

ODPOWIEDZ

Wróć do „WIERSZE BIAŁE I WOLNE”