• Nasze rekomendacje
  •  
    UWAGA!
    JEŻELI JESTEŚ ZAREJESTROWANYM UŻYTKOWNIKIEM I MASZ PROBLEM Z LOGOWANIEM, NAPISZ NAM O TYM W MAILU.
    admin@osme-pietro.pl
    PODAJĄC W TYTULE "PROBLEM Z LOGOWANIEM"
     
  • Słup ogłoszeniowy
  •  
    Demokracja jest wtedy, gdy dwa wilki i owca głosują, co zjeść na obiad.
    Wolność jest wtedy, gdy uzbrojona po zęby owca może bronić się przed demokratycznie podjętą decyzją.

    Benjamin Franklin

    UWAGA!
    KONKURS NA TEKST DISCO POLO ROZSTRZYGNIĘTY!

    Jeżeli tylko będziecie zainteresowani, idea konkursów powróci na stałe.
    A oto wyniki



    JAK SIĘ PORUSZAĆ POMIĘDZY FORAMI? O tym dowiesz się stąd.
     

futurysta

ODPOWIEDZ
Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
mirek13
Posty: 1617
Rejestracja: 18 mar 2017, 19:23

futurysta

#1 Post autor: mirek13 » 20 lut 2021, 10:53

najbardziej lubię jak jest ciemno
wokół
powyżej
i pode mną

gdy łopoce w powszechnej głupocie
noc z księżycem
należycie
zgubionym we własnej chałupie
liche to myśli
i głupie

ale może kiedyś się wyśni Mirkowi
bo nie chce
aby durni durnili swoim
że myślą myślą śliczną

choć ta...matołom jest skandaliczna

Awatar użytkownika
eka
Posty: 16787
Rejestracja: 30 mar 2014, 10:59

futurysta

#2 Post autor: eka » 20 lut 2021, 12:37

Cześć! Miło widzieć : )

Wiersz toniczny rytmizowany akcentami, długością wersów i (poza ostatnim) niedokładnymi rymami - płynie w odczycie. Masz wyrobioną tę formę i prawdopodobnie bez wysiłku piszesz pod wewnętrzną melodię.
A co do interpretacji... hm. Prawdopodobnie zawiodę, bo mam problem z finałem. Ale po kolei.

Tytuł odsyła do postawy, której daleko do ciemności (tu: ciemnoty), lichej myśli, ksenofobicznej chałupy. Czyli zastosowałeś ironię. Futurysta przecież (patrz: definicja) odrzuca powyższe elementy, lubić ich nie może.
Okey, podmiotem jest antyfuturysta, który jednak ma świadomość, że jego myśli są liche i głupie.
Rozdarty taki, futurysta w wewnętrznym konflikcie : ) Lubi coś, co sprawia, że myśli głupio.

Czy futurysta jest Mirkiem? Czy podmiotem lubiącym ciemność? Czy jednym i drugim?
Wynika, że najbardziej pasuje 3. opcja. Chociaż to trochę dziwne...
mirek13 pisze:
20 lut 2021, 10:53
ale może kiedyś się wyśni Mirkowi
bo nie chce
aby durni durnili swoim
że myślą myślą śliczną

choć ta...matołom jest skandaliczna
Mirkowi ma się wyśnić, że durni myślą myślą śliczną? Jak to rozumieć? Durna myśl durnych ma we śnie Mirkowym być uznana za śliczną?
Czy - patrząc na wers ostatni - durnych ma nawiedzić myśl mądra, a ta jest dla durnych skandaliczna?
:myśli:
Zapewne kontekstu genezy mi brakuje.

:kofe:

Awatar użytkownika
mirek13
Posty: 1617
Rejestracja: 18 mar 2017, 19:23

futurysta

#3 Post autor: mirek13 » 20 lut 2021, 22:02

Eka, Ty to tak namieszasz w komentarzu, że człowiek sam już nie wie o czym pisał :)
Ale wyjątkowo już namieszałaś o tej końcówce.
Niepotrzebnie, bo nie wzięłaś pod uwagę wersu "bo nie chce".
Mirkowi ma się więc wyśnić, aby durni już nie durnili, nie myśleli, że ślicznie myślą i tu... faktycznie zrobiłem zły zapis na końcu, bo tam powinno być: choć ta... matołów jest skandaliczna.
Czyli ta postawa tych durniów, że myślą ślicznie jest skandaliczna.
Kluczowe we śnie Mirka jest to, że nie chce takich postaw, które nas powszechnie otaczają.
Daleko nie szukać - znamy z innego portalu takie postaci.
A pisanie tego typu wierszy nietypowo rymowanych o zmiennej, acz płynnej rytmice sprawia mi po prostu frajdę.
Klasyczne formy lubię, ale to już historia poezji.
A jeśli ma jakaś rymowana funkcjonować obecnie, to właśnie taka.
Tak mi się wydaje
Pozdro :)

Awatar użytkownika
lczerwosz
Posty: 9449
Rejestracja: 31 paź 2011, 22:51

futurysta

#4 Post autor: lczerwosz » 20 lut 2021, 23:26

Głupota nie jest wcale taka głupia.
Po pierwsze jest wszechogarniająca, zawłaszczająca, zwłaszcza zgromadzenia publiczne. Już mamy taką naturę, że emocje wygrywają wtedy z rozumem.
Po drugie głupota jednoczy. Jednoczy ludzi, powala porwać się wspólnej idei lub masowo wystąpić przeciwko czemuś, bez racjonalnego uzasadnienia. Kojarzy mi się nieco przeinaczone hasło: Głupoto wszystkich krajów, łącz się! I wcale nie należy tego wiązać z komunizmem jedynie. Działanie w grupie, nawet tymczasowej, wzmacnia realnie lub tylko wzmacnia poczucie siły.
Głupota ma skłonność do samoorganizacji. Nadmiar mądrości szkodzi, powstają myśli odśrodkowe, indywidualistyczne, rozsadzające organizm.
Głupota godzi sprzeczności, brak jest potrzeby dowodzenia czegoś, wynikania z czegoś, ustalania konsekwencji czy winy.
Głupota umożliwia akceptację zupełnie irracjonalnych głosów, postaw, zachowań.
Na szczęście głupota dopuszcza tajne i ciche pokłady myślicielstwa. Z czasem przeradzają się one w spiski i wybuchają. A głupota je akceptuje i z dumą traktuje jako swoje dokonania.
Czy wiek XXI będzie wiekiem głupoty, czy już były takie wieki?

Awatar użytkownika
mirek13
Posty: 1617
Rejestracja: 18 mar 2017, 19:23

futurysta

#5 Post autor: mirek13 » 21 lut 2021, 02:42

Wszystko już było.
Zmieniają się tylko artefakty, prawo, moralność.
Człowiek się nie zmienia w swej naturze.
Twoje dywagacje na temat głupoty są ciekawe (Pochwała głupoty?), ale jest ona immanentną cechą człowieka.
Nawet skądinąd mądrego. Taka druga strona medalu.
A masowe wystąpienia niekoniecznie są wynikiem i efektem głupoty. Tu działają trochę inne czynniki (polecam LeBona).
Co ludzkość by zrobiła bez tych zgromadzeń?
Nie byłoby Rewolucji Francuskiej, Solidarności, postępu itd.
Czyżby cywilizacja była wynikiem min. głupoty?

Awatar użytkownika
lczerwosz
Posty: 9449
Rejestracja: 31 paź 2011, 22:51

futurysta

#6 Post autor: lczerwosz » 21 lut 2021, 14:06

A może niewiedzy...

Awatar użytkownika
mirek13
Posty: 1617
Rejestracja: 18 mar 2017, 19:23

futurysta

#7 Post autor: mirek13 » 21 lut 2021, 14:28

Wszystko jest możliwe, ale nie róbmy głupków z ludzi, którzy walczą o jakieś ideały.
Nawet jeśli się z nimi nie zgadzamy.

Awatar użytkownika
eka
Posty: 16787
Rejestracja: 30 mar 2014, 10:59

futurysta

#8 Post autor: eka » 21 lut 2021, 14:39

Ale, że lubisz to przedstawione w 1. strofie? :jez:

Dobra, dobra, nic nie pomieszałam w komencie.
mirek13 pisze:
20 lut 2021, 10:53
ale może kiedyś się wyśni Mirkowi
bo nie chce
aby durni durnili swoim
że myślą myślą śliczną

choć ta...matołom jest skandaliczna (matołów zmienia sens na absurdalny, ze względu na: choć ta...)
Po prostu nie ma dopełnienia do pierwszej linijki w cytowanym fragmencie.
Co się wyśni Mirkowi?
Mądrość durni - ale tego nie napisałeś, to jest poza tekstem.

Co do genezy... mnie w lekką traumę wprowadziły wpisy na temat Lema. Nie wierzyłam własnym oczom, że osoby legitymujące się wykształceniem na UJ-ocie, mogą w imię zwierania szeregu taką głupotę reprezentować.
Jeszcze mi nie przeszło... ale mniejsza.

:kofe:

Awatar użytkownika
mirek13
Posty: 1617
Rejestracja: 18 mar 2017, 19:23

futurysta

#9 Post autor: mirek13 » 21 lut 2021, 18:49

Mnie się wydaje, że wystarczy zmienić w drugim wersie "bo" na "że" i będzie jasne.

Awatar użytkownika
eka
Posty: 16787
Rejestracja: 30 mar 2014, 10:59

futurysta

#10 Post autor: eka » 21 lut 2021, 23:00

Ale wtedy będzie dwukrotnie powtórzone "że" w bliskim sąsiedztwie.
mirek13 pisze:
20 lut 2021, 10:53
ale może kiedyś się wyśni Mirkowi
świat
w którym durni przestaną wierzyć
że myślą myślą śliczną
Coś w tą stronę? I bez ostatniego wersu.

ODPOWIEDZ

Wróć do „TRADYCYJNE FORMY RYMOWANE”