• Nasze rekomendacje
  •  
    UWAGA!
    JEŻELI JESTEŚ ZAREJESTROWANYM UŻYTKOWNIKIEM I MASZ PROBLEM Z LOGOWANIEM, NAPISZ NAM O TYM W MAILU.
    admin@osme-pietro.pl
    PODAJĄC W TYTULE "PROBLEM Z LOGOWANIEM"
     
  • Słup ogłoszeniowy
  •  
    Demokracja jest wtedy, gdy dwa wilki i owca głosują, co zjeść na obiad.
    Wolność jest wtedy, gdy uzbrojona po zęby owca może bronić się przed demokratycznie podjętą decyzją.

    Benjamin Franklin

    UWAGA!
    KONKURS NA TEKST DISCO POLO ROZSTRZYGNIĘTY!

    Jeżeli tylko będziecie zainteresowani, idea konkursów powróci na stałe.
    A oto wyniki



    JAK SIĘ PORUSZAĆ POMIĘDZY FORAMI? O tym dowiesz się stąd.
     

Ostatni inkwizytor (?)

Opowieści pisane prozą - nie powieści
ODPOWIEDZ
Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
mirek13
Posty: 1617
Rejestracja: 18 mar 2017, 19:23

Ostatni inkwizytor (?)

#1 Post autor: mirek13 » 29 maja 2021, 13:48

Jaki powinien być stosunek wron do kruków na polu bitwy? Nie wiem, ale chyba nie ma to dla mnie znaczenia. Któreś z tych obrzydliwych ptaszysk skusi się na mój mózg i umrze. Prognozuję, że trzy godziny po spożyciu. I nawet do literatury nie wejdę, bo żaden ze mnie bohater.
Łopot czarnych skrzydeł
Pole walki zresztą już cichnie. Ta ilość trupów może wydać się znikoma (daleko jej do statystycznego sukcesu bitwy nad Marną czy Sommą), ale jakieś kobiety, dzieci, mężowie, ojcowie tam leżą i rozkosznie się rozkładają.
Podobno nie byli źli, ale nieprawomyślni na pewno.
Czas na triumf idei.
Na ołtarzu złożona została broń. Zgodnie z tradycją była poświęcona. Histeryczne nawoływania do walki o znak stop ryły mózg, ale świat wsiadł do bugatti verona i pognał, nie zważając na znaki i wyboje.
Wszędzie był grzech. Została nas garstka sprawiedliwych...

Kościół był piękny.
Niesamowity klimat modrzewiowych ścian i więźby. Lipowe rzeźby, elementy małej architektury wykonane z dębu i twardej czereśni.
Nie było tu barokowego przepychu, złoceń, wielkich płócien i krzykliwych dekoracji. Dawno już wywietrzał zapach kadzidła i wosku. Pozostała tylko woń starego drewna nasiąkniętego tysiącami oddechów.
Cisza.
Za ścianami tętnił nowoczesny świat konsumpcjonizmu, pieniądza i seksu. Może tam jest Bóg? Gna tym bugatti, z pełnym portfelem i laską na sąsiednim siedzeniu?
Ponoć inteligencja to umiejętność przystosowania się, a cóż dopiero mówić o inteligencji niezmierzonej?
A ja stoję sam.
Wymordowałem w jego imię tysiące. Oplułem setki, sponiewierałem dziesiątki i nic.
Może już zgolił długą brodę, a powłóczystą, białą szatę zamienił na wranglery i t-shirta z pacyfką.
Ci na zewnątrz nie chcą walczyć. To mentalne cioty.
Nie chcą już ginąć za jego imię i za kreskę na mapie.
Nie chcą wstać z kolan.

- Panie, daj znak. Czy moja walka miała sens? Czy jeszcze byłem potrzebny tobie i temu światu?
Zachrobotało wśród belek stropu.
Ruchem jednostajnie przyśpieszonym z góry leciała cegłówka.

Awatar użytkownika
eka
Posty: 16787
Rejestracja: 30 mar 2014, 10:59

Ostatni inkwizytor (?)

#2 Post autor: eka » 29 maja 2021, 20:48

Dobrze, że zajrzałam do aktywnych tematów. Umknęłoby.
Hm... : ) Dobrze kojarzę inspirację?

"Inkwizytorów" jeszcze dłuuugo nie zabraknie. Taki np. islam, jego wojująca odmiana, jest na etapie chyba późnego średniowiecza.
Rozumiem, że chciałeś zmierzyć z takim myśleniem, takim wojownikiem, stąd owa próba utożsamienia się.
Nieźle wyszło. Są emocje, pytania i... przypadek?

:kofe:

Awatar użytkownika
mirek13
Posty: 1617
Rejestracja: 18 mar 2017, 19:23

Ostatni inkwizytor (?)

#3 Post autor: mirek13 » 29 maja 2021, 21:03

Dobrze kojarzysz :)
I mówiąc szczerze to mniej się boję islamskich inkwizytorów.
Nasi są bliżsi, równie fanatyczni i przez to groźniejsi.
Inkwizytor to nie postać czy funkcja. To stan umysłu.
A czy przypadek?
To zależy jak podejdziemy do cegłówki w drewnianym kościele :jez:

Awatar użytkownika
eka
Posty: 16787
Rejestracja: 30 mar 2014, 10:59

Ostatni inkwizytor (?)

#4 Post autor: eka » 01 cze 2021, 17:10

mirek13 pisze:
29 maja 2021, 21:03
Inkwizytor to nie postać czy funkcja. To stan umysłu.
Chwalebne oddzielenie uczynków od persony, zacnie, zacnie tu : )
mirek13 pisze:
29 maja 2021, 21:03
jak podejdziemy do cegłówki w drewnianym kościele
I kto ją podłożył? :myśli:
Ukryty pod bohaterem Narrator :)

Awatar użytkownika
mirek13
Posty: 1617
Rejestracja: 18 mar 2017, 19:23

Ostatni inkwizytor (?)

#5 Post autor: mirek13 » 01 cze 2021, 23:41

Tylko klasyczny pech, czy też specyficzna boska nagroda?

Awatar użytkownika
eka
Posty: 16787
Rejestracja: 30 mar 2014, 10:59

Ostatni inkwizytor (?)

#6 Post autor: eka » 02 cze 2021, 08:36

mirek13 pisze:
01 cze 2021, 23:41
Tylko klasyczny pech, czy też specyficzna boska nagroda?
Nad tym można by się zastanawiać, gdybyś relacjonował fakt : )

Krokus
Posty: 481
Rejestracja: 18 gru 2020, 19:45
Płeć:

Ostatni inkwizytor (?)

#7 Post autor: Krokus » 04 cze 2021, 17:15

Dobry tekst i dobry pomysł, kojarzy się z Wielkim Inkwizytorem z Braci Karamazow, tam Inkwizytor tłumaczy Chrystusowi dlaczego to robi, w Twoim tekście sytuacja jest zupełnie inna, hm... ciekawe co na to Dostojewski? To trochę kojarzy mi się też z wierszem Kavafisa: Edyp i sfinks , gdzie Edyp udziela prawidłowej odpowiedzi, ale się nie cieszy, wie, że kiedyś sfinks zada kolejne pytania, trudniejsze, takie, które odpowiedzi nie mają.

Awatar użytkownika
mirek13
Posty: 1617
Rejestracja: 18 mar 2017, 19:23

Ostatni inkwizytor (?)

#8 Post autor: mirek13 » 05 cze 2021, 13:01

Krokus, ilość możliwych interpretacji i skojarzeń po lekturze tego tekstu mnie samego zadziwia :)
Muszę zrewidować własne cele po lekturze waszych komentarzy :myśli: :crach:

Awatar użytkownika
lczerwosz
Posty: 9449
Rejestracja: 31 paź 2011, 22:51

Ostatni inkwizytor (?)

#9 Post autor: lczerwosz » 05 cze 2021, 15:55

Czy winni są ludzie, czy Bóg. W imię idei, której podporządkowali się gotowi czynić wszystko. Ból i śmierć.
Ale z drugiej strony, jeśli jest się ponad czasem, to skrócenie życia o połowę nie stanowi zmiany istotnej, nawet, gdy chodzi o miliony. Mówi się teraz o masowej depopulacji świata i nikt się przejmuje, tak trzeba, problem najwyżej w tym, kto najpierw. Nie kiedyś pisał o okrucieństwie Jahwe, który dopuszczał śmieć i cierpienie, w szczególności poświęcone w ofierze dla Niego. A holokaust jawi się jako dowód nieistnienia Boga.
Cóż, inkwizytor to tylko wykonawca.
Zadać można jeszcze pytanie, czy spadająca cegłówka jest komuś przeznaczona. Skoro już naruszyliśmy konstrukcję, to zwalmy wszystko, czego nie rozumiemy. W drabiazgi.

Awatar użytkownika
mirek13
Posty: 1617
Rejestracja: 18 mar 2017, 19:23

Ostatni inkwizytor (?)

#10 Post autor: mirek13 » 05 cze 2021, 17:12

Co chcesz rozwalać?
Konstrukcję, która jest twoim szkieletem?
To rozsypiesz się. Wiara nie wynika z rozumienia.
Ten tekst (w moim zamierzeniu) ma bardzo mało wspólnego z Bogiem, bo inkwizytor jest stanem umysłu i jego walka może dotyczyć każdej sprawy.
A cegłówka...? Ot, paradoks boskiej (lub paradoksalnie deterministycznej) oceny. W naszym rozumieniu przeżyliśmy życie dobrze.
Ale Bóg nie kieruje się ludzkimi pojęciami dobra i wiary.
To zresztą mógł być tylko ironiczny chichot losu.
Amen :smoker:

ODPOWIEDZ

Wróć do „OPOWIADANIA”